• Etusivu
  • Yhteystiedot
  • Suomen harpistit ry
  • Tapahtumat
  • Harpputietoa

Suomen harpistit ry

Foorumi suomalaisille harpisteille ja harppumusiikin ystäville

Feeds:
Artikkelit
Kommentit

Harpun rakenne

Harpun äänen kannalta tärkeimmät osat ovat kaikupohja (8.) ja kielet (11.). Kaikupohja valmistetaan kuusesta. Kaikupohja on ohut levy, joka on kuin onton kaikukopan (6.) kansi. Kun kielet värähtelevät, kaikupohja alkaa värähdelllä samaan tahtiin ja voimistaa siten kielten äänen.

Harpun kehys eli kaikukoppa (6.), pylväs (12.) ja jalusta (10.) ovat yleensä vaahteraa. Kaikupohjan värähdellessä myös kaikukopan sisällä oleva ilma alkaa värähdellä ääntä voimistaen.

Kielinauhaan (7.) kohdistuu kielistä voimakas jännite. Se on usein koivua, joka on kestävä ja kova puulaji. Kielten toinen pää on kiinni kaulassa (3.) olevissa tapeissa (2.). Toinen pää kulkee kielinauhan läpi kaikupohjan alle, ja kielen päässä oleva solmu pitää sen paikallaan.

Pedaalimekanismi

Konsertti- eli pedaaliharpuissa on pedaalimekanismi, jonka avulla kielten sävelkorkeuksia voidaan muuttaa. Kun kaikki pedaalit ovat keskiasemassa, pedaaliharpun kielet vastaavat pianon valkeita koskettimia. Mustia koskettimia vastaavat äänet saadaan vaihtamalla pedaalin asemaa.

Pedaalimekanismin näkyvät osat ovat pedaalit (9.) ja osa koneistosta (4.).

Koneisto sijaitsee harpun kaulassa (kuva alla), ja sen näkyvä osa ovat pedaalihaarukat (4 ja 5). Pedaalihaarukat säätelevät kielen pituutta ja siten sen sävelkorkeutta. Joka kielellä (paitsi aivan alimmilla) on kaksi pedaalihaarukkaa.

Kun pedaali on ylimmässä asemassa, molemmat haarukat ovat auki (eli ne eivät koske kieleen) ja kielen tuottama sävel on alennettu (esim. C-kieli on ces). Kun pedaali on keskellä, ylempi haarukka on kiinni ja kieli palautettu (C-kieli on c). Molempien haarukoiden ollessa kiinni kieli on lyhimmillään. Pedaali on alimmassa asemassa ja kieli on korotettu (C-kieli on cis).

Kuvassa alla kaikki pedaalihaarukat ovat auki.

Näkymättömissä ovat ne pedaalimekanismin osat, jotka yhdistävät pedaalit pedaalihaarukoihin. Jalkion sisällä sijaitsevat pedaalivivut ja -jouset. Pedaalivivut yhdistyvät pedaalivaijereihin, jotka kulkevat onton pylvään sisällä. Pylvään yläosan sisällä ne yhdistyvät koneiston niihin osiin, jotka kulkevat kaulan sisällä ja ovat yhteyksissä pedaalihaarukoihin.

Jaa:

  • Sähköpostitse
  • Tulosta
  • Facebook
  • Twitter

Tykkää tästä:

Tykkää Lataa...

This page has the following sub pages.

  • Harpun kielet

  • Sivut

    • Yhteystiedot
    • Suomen harpistit ry
      • Harppuyhdistyksen nuotisto
    • Tapahtumat
    • Harpputietoa
      • Tiivistä harppufaktaa
      • Harpun rakenne
        • Harpun kielet
      • Kielten vaihtaminen
      • Harpun kuljetus ja huolto
      • Harppulinkkejä
        • Harppukauppa
  • Artikkelit

    • Ajankohtaista Suomen harpistit ry:ssä
    • Arkisto
    • Helsinki Harp Festival 2020
    • Raportteja tapahtumista

Pidä blogia WordPress.comissa.

WPThemes.


Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
  • Seuraa Seurataan
    • Suomen harpistit ry
    • Already have a WordPress.com account? Log in now.
    • Suomen harpistit ry
    • Mukauta
    • Seuraa Seurataan
    • Kirjaudu
    • Kirjaudu sisään
    • Kopioi lyhytlinkki
    • Ilmoita sisällöstä
    • View post in Reader
    • Hallitse tilauksia
    • Pienennä tämä palkki
 

Ladataan kommentteja...
 

    %d bloggaajaa tykkää tästä: